По колко вода трябва да пиете всеки ден?

Водата е от съществено значение за доброто здраве, но нуждите варират в зависимост от индивида. Тези указания могат да ви помогнат да пиете достатъчно течности.

Изследванията са дали различни препоръки през годините. Но вашите индивидуални нужди от вода зависят от много фактори, включително вашето здраве, колко сте активни и къде живеете.

Нито една формула не отговаря на всички. Но знаейки повече за нуждата на тялото ви от течности, ще ви помогне да прецените колко вода да пиете всеки ден.

Ползи за здравето от водата

Водата е основният химически компонент на тялото ви и съставлява около 60 процента от телесното ви тегло. Вашето тяло зависи от водата, за да оцелее.

Всяка клетка, тъкан и орган в тялото ви се нуждаят от вода, за да работят правилно. Например:

  • Отстранява отпадъците чрез уриниране, изпотяване и изхождане
  • Поддържа температурата ви в норма
  • Смазва и омекотява фугите
  • Предпазва чувствителните тъкани

Липсата на вода може да доведе до дехидратация – състояние, което се случва, когато нямате достатъчно вода в тялото си, за да изпълнявате нормалните функции. Дори лека дехидратация може да източи енергията ви и да ви умори.

Колко вода ви трябва?

Всеки ден губите вода чрез дишането, изпотяването, урината и дефекацията. За да функционира правилно тялото ви, трябва да попълните водоснабдяването му, като консумирате напитки и храни, които съдържат вода.

И така, колко течност се нуждае от средния, здрав възрастен човек, живеещ в умерен климат? Националните академии на науките, инженерството и медицината определиха, че адекватният дневен прием на течности е:

  • Около 15,5 чаши (3,7 литра) течности за мъже
  • Около 11,5 чаши (2,7 литра) течности на ден за жени

Тези препоръки обхващат течности от вода, други напитки и храни. Около 20 процента от дневния прием на течности обикновено идва от храната, а останалото от напитките.

Ами съветът да пиете по 8 чаши на ден?
Вероятно сте чували съвета: „Пийте осем чаши вода с 8 унции на ден“. Това е лесно за запомняне и е разумна цел.

Повечето здрави хора могат да останат хидратирани чрез пиене на вода и други течности, когато почувстват жажда. За някои хора по-малко от осем чаши на ден може да е достатъчно. Но други хора може да се нуждаят от повече.

Фактори, които влияят на нуждите от вода

Може да се наложи да промените общия си прием на течности въз основа на няколко фактора:

Упражнение.

Ако правите някаква дейност, която ви кара да се потите, трябва да пиете допълнително вода, за да покриете загубата на течности. Важно е да пиете вода преди, по време и след тренировка. Ако упражненията са интензивни и продължават повече от час, спортната напитка може да замести минералите в кръвта (електролити), загубени от потта.

Околен свят.

Горещото или влажно време може да ви изпоти и изисква допълнителен прием на течности. Дехидратация също може да се случи на голяма надморска височина.

Цялостно здраве.

Вашето тяло губи течности, когато имате треска, повръщане или диария. Пийте повече вода или следвайте препоръката на лекар, за да пиете орални разтвори за рехидратация. Други състояния, които може да изискват повишен прием на течности, включват инфекции на пикочния мехур и камъни в пикочните пътища.

Бременност или кърмене.

Жените, които са бременни или кърмят, се нуждаят от допълнителни течности, за да останат хидратирани. Службата за здраве на жените препоръчва бременните жени да пият около 10 чаши (2,4 литра) течности дневно, а жените, които кърмят, консумират около 13 чаши (3,1 литра) течности на ден.

Отвъд чешмата:

Други източници на вода

Не е нужно да разчитате само на това, което пиете, за да задоволите нуждите си от течности. Това, което ядете, също осигурява значителна част. Например много плодове и зеленчуци, като диня и спанак, са почти 100 процента вода по тегло.

Освен това напитки като мляко, сок и билкови чайове са съставени предимно от вода. Дори кофеиновите напитки – като кафе и сода – могат да допринесат за ежедневния ви прием на вода. Но водата е най-добрият ви залог, защото е без калории, евтина и лесно достъпна.

Спортните напитки трябва да се използват само когато тренирате интензивно повече от час. Тези напитки спомагат за заместване на електролитите, изгубени от изпотяване и захар, необходими за енергия при по-дълги пристъпи на упражнения.

Енергийните напитки се различават от спортните напитки. Енергийните напитки обикновено не са формулирани да заместват електролитите. Енергийните напитки също обикновено съдържат големи количества кофеин или други стимуланти, захар и други добавки.

Поддържане на безопасна хидратация

Вашият прием на течности вероятно е достатъчен, ако:

  • Рядко се чувствате жадни
  • Вашата урина е безцветна или светложълта
  • Лекар или регистриран диетолог може да ви помогне да определите количеството вода, което е подходящо за вас всеки ден.

За да предотвратите дехидратация и да сте сигурни, че тялото ви има необходимите течности, направете водата си най-добрата напитка. Също така е добра идея да:

  • Пиете чаша вода или друга безкалорична или нискокалорична напитка при всяко хранене и между всяко хранене.
  • Пиете вода преди, по време и след тренировка.